یک دنیا پدر ...

وجِئنَا ببِضَاعة مُزجاة ...

وجِئنَا ببِضَاعة مُزجاة ...

یک دنیا پدر ...

و خدا خواست که یک عمر نبیند، یعقوب...
شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد...

پيوندها

مرسی؛ از شهادت شیخ شحاته تا سرنگونی

پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۰۳:۲۱ ب.ظ

 

محمد البرادعی رهبر حزب"الدستور"مصر کشته شدن شهید حسن شحاته به دست هواداران رئیس جمهوری معزول مصر را یکی از عوامل اصلی سرنگونی وی و جماعت اخوان المسلمین دانست.وی که از رهبران جبهه نجات ملی مصر است که رهبری جریان سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهوری مصر را برعهده داشت گفت: خون شهید علامه شیخ حسن شحاته و یاران شیعه‌اش که در مصر ریخته شد باعث سرنگونی رژیم مرسی وجماعت اخوان المسلمین شده است.البرادعی گفت: شهادت شحاته همچون زلزله‌ای زمین زیر پای اخوان المسلمین و مرسی را به لرزه در آورده است و آنها را این خون سرنگون کرد.


محمد البرادعی در ادامه گفتگو با خبرگزاری رویترز که تمام خبرگزاری‌های مصری و خارجی آن را پوشش خبری دادند، افزود: جنایت هولناکی که در حق شهید شحاته روی داد باعث شد خون وی نزد پروردگار متعال از جایگاه با عزتی برخوردار شود وبه مثابه زلزله‌ای در زیر پای مرسی و جماعت اخوان المسلمین همه چیز را زیر پایشان به لرزه در آورد.


البرادعی که در قاهره با این خبرگزاری سخن می‌گفت افزود: من با این شیخ عالی قدر که نمی‌شناختمش اظهار همدردی می‌کنم اما شیوه هولناک شهادتش باعث آن شده است تا نزد پروردگار عالم از جایگاه عالی برخوردار باشد.

"راسم النفیس"از رهبران شیعی مصر نیز تأکید کرد، جنایتی که علیه شیعیان استان الجیزه مصر صورت گرفت و منجر به شهادت علامه شحاته و سه‌ تن دیگر از یارانش شد، بازتاب سخنان تحریک‌آمیز فرقه‌ای"محمد مرسی"بود و سرانجام همین خون که مظلومانه به زمین ریخته شد، باعث سرنگونی وی گردید.


راسم النفیس که با شبکه "سی.‌ان.‌ان"عربی سخن می‌گفت، ضمن محکومیت شدید فاجعه شیعه‌کشی در روستای "ابومسلم" واقع در استان "الجیزه"مصر افزود: این اقدام تکفیری‌ها حاصل همان سخنان تحریک‌آمیز محمد مرسی بود که اخیراً با شرکت در گردهمایی سلفیون تکفیری و نشان‌ندادن عکس‌العمل به سخنان آنها در آن جلسه مبنی بر کافر بودن شیعیان، عملا چراغ سبزی را به اقدامات ضد‌شیعی تکفیری‌ها نشان داد و آن‌ها را به‌‌نوعی دعوت به چنین تهاجماتی کرد.


وی همچنین با اشاره به عاملان این حادثه گفت: مسؤول اصلی ارتکاب چنین جنایت‌هایی گروهکی معلوم‌الحال از سلفیون بوده که یک سال است، قصد دارد خانه یکی از شهروندان شیعی در طنطا را به آتش بکشد و در این میان تحریکات یک روزنامه مصری به شیعه‌ستیزی نیز بی‌تأثیر نبوده است.


راسم النفیس با توصیف فاجعه شیعه‌کشی به "جاهلیت معاصر" تصریح کرد: سخنان اخیر محمد مرسی مبنی بر قطع روابط با سوریه و سکوتی که به منزله تأیید کافر‌دانستن شیعیان مصر تلقی شد، بدترین نوع فرقه‌گرایی بود که وی از خود نشان داد.


اکنون سئوالی که مطرح است اینست که محمد مرسی و اخوان المسلمین مصر چگونه سقوط کردند، به راستی چه اتفاقی در مصر رخ داد؟ محمد مرسی که در انتخاباتی آزاد و دموکراتیک توانست بر احمد شفیق نماینده گروههای سکولار و بازماندگان رژیم سابق غلبه کند، چه خطایی را صورت داد که امروز اینچنین در جامعه مصر منفور شده است.محمد مرسی و اخوان المسلمین دیگر نه تنها جایی در رأس معادلات اجرایی مصر ندارند، بلکه باید مانند دوران ریاست جمهوری حسنی مبارک خود را برای رفت و آمد به زندان و دادگاه آماده کنند!اگرچه طرفداران مرسی و اخوان المسلمین نیز در خیابانهای قاهره حضور گسترده‌ای دارند اما رئیس‌جمهور مخلوع مصر عملا دیگر توانی برای بازیابی قدرت از دست رفته خود ندارد.


موافقين ۰ مخالفين ۰ ۹۲/۰۴/۲۰
امیر مهدی

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
EmamNaghi