یک دنیا پدر ...

وجِئنَا ببِضَاعة مُزجاة ...

وجِئنَا ببِضَاعة مُزجاة ...

یک دنیا پدر ...

و خدا خواست که یک عمر نبیند، یعقوب...
شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد...

پيوندها

شب هجرت

شنبه, ۶ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۱۶ ق.ظ


هنگامه ی امتحانی دیگر بود. سیزده سال از بعثت گذشته، خشونت و فشار در شهر مکه روز به روز عرصه را بر پیامبر و یارانشان تنگ تر می نمود. مسلمانان به فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مخفیانه و در گروه های مختلف، مکه را ترک کرده و به حجاز و یثرب پناه می بردند. سران قریش چنان در ظلم  تاریکی غرق شده بودند که به ناگاه سر بلند کرده و با خطر انتشار اسلام این بار در سراسر عربستان مواجه شدند.


حضرت محمد صلی الله و علیه و آله و یارانشان هنوز در مکه بودندپس سران قریش گرد یکدیگر جمع شده تا چاره ای بیاندیشند. در این سال ها راه های زیادی را امتحان کرده بودند و تمام تلاش هایشان ناکام مانده بود.در آن مجلس که روح شیطانی فضایش را مسموم کرده بود بزرگان قریش تصمیم گرفتند از هر قبیله جنگاوری گرد هم آیند و شبانه به خانه ی پیامبر صلی الله علیه و آله هجوم ببرند و اسلام را از سر چشمه بخشکانند غافل از آن که خداوند خود حافظ و نگهدار دینش می باشد.
شب اول ربیع بود که پیامبر صلی الله علیه و آله  حضرت علی بن ابی طالب علیه السّلام را به حضور فرا خواندند و او را از نقشه ی دشمنان آگاه نمود و خواست که شب در بسترش بخوابد تا ایشان بتوانند از مکه خارج شوند.

جوانی بیست و چند ساله باید بی سلاح در بستری بخوابد که ده شمشیر عریان می خواهند شب هنگام به قصد کشتنش بر سرش فرود آیند و او تنها یک سوال از مولای خویش دارد. آیا این گونه شما سالم خواهید ماند؟ و زمانی که پاسخ مثبت می شنود سجده ی شکر به جای می آورد.(1)

«و از مردم کسانی هستند که با خدا معامله می کنند جان می دهند و رضای خدا را می گیرند و خدا نسبت به بندگانش رئوف و مهربان است»(2)
عرش به لرزه در می آید و پروردگار جهانیان رو به فرشتگان برگزیده اش جبرئیل و میکائیل کرده و به آنان فخر می فروشد که:« بنگرید به زمین و ببینید حبیب من علی، چگونه جان خود را سپر بلای برادرش کرده است. به زمین بروید و از او محافظت کنید»(3)
علی علیه السّلام  لباس پیامبر صلی الله علیه و آله را پوشیده و در بسترش می خوابد و پارچه ی سبزی که بوی رسول خدا را می دهد بر سر می کشد و تا صبح در بستر بیدار می ماند ولی لحظه ای سر را از زیر پارچه بیرون نمی آورد تا پیامبر صلی الله علیه و آله  به سلامت از مکه خارج شوند. حتی زمانی که صدای نفس های شوم کفار و سایه ی شمشیر های آخته را برروی سر خویش می بیند لحظه ای تردید نمی نماید.
اما قرار نیست علی علیه السّلام کشته شود. خداوند او را برای اسلام و ادامه ی راه رسول خدا صلی الله علیه و آله سالم می خواهد. دستی از میان کفار جلو می آید و پارچه را کنار می زند. نیتش شیطانی است و می خواهد محمّد صلی الله و علیه و آله هجوم بی رحمانه ی شمشیر ها را ناظر باشد ولی به یکباره همه با دیدن علی علیه السّلام در بستر پیامبر صلی الله علیه و آله عقب می کشند.
این گونه بود که علی علیه السّلام جان خویش را فدا کرد ولی زنده ماند . سه روز امانت هایی را که در مکه نزد پیامبر صلی الله علیه و آله بود به صاحبانشان پس داد و بزرگترین دارائی پیامبر صلی الله علیه و آله که دخترش فاطمه سلام الله علیها بود بر کجاوه نشاند و درحالی که شمشیری برهنه برای دفاع از ایشان بر کمر داشت خود پیاده به سمت یثرب حرکت نمودند.
پیامبر صلی الله علیه و آله در قبا در نزدیک مدینه اتراق کرده بود ابوبکر لعنت الله علیه که بعد از خروج ایشان از مکه خود را به رسول خدا صلی الله علیه و آله رسانده بود به حضرت اصرار می کرد که زود تر وارد یثرب شوند و مردم شهر را بیش از این منتظر نگذارند. ولی حضرت می فرمودند:« عجله نکن. من به مدینه نمی روم تا وقتی که برادر و پسر عمم و بهترین اهل بیتم علی را ببینم»(4)
تا روز پانزدهم که علی علیه السّلام و کاروان کوچکش چون خورشیدی بر قبا طلوع کردند. پیامبر صلی الله علیه و آله به استقبالش شتافتند و پاهای زخم خورده ی علی علیه السّلام را تیمار کردند و او را در آغوش کشیدند. آن گاه به همراه برادر و جانشین شان وارد مدینه شدند تا فصلی دیگر از اسلام در آن شهر رقم بخورد.(5)

(1)بحار الانوار- علامه مجلسی- جلد 19
(2)
سوره یبقره آیه ی207
(3)
بحار الانوار علامه مجلسی جلد 26
(4)
بحار الانوار علامه مجلسی- جلد 19
(5)
اعلام الوری صفحه 113

موافقين ۱ مخالفين ۰ ۹۳/۱۰/۰۶
امیر مهدی

نظرات (۲)

۱۱ دی ۹۳ ، ۰۰:۰۰ لعنه الله علی من عاداک یاعلی ع
سلام علیکم

آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) و به درک واصل شدن عمر ملعون بر شیعیان امیرالمومنین (ع) مبارک باد.

لعنت بر عمـــــــــر

یاعلی ع

پاسخ:
علیکم السلام

ممنون
این روز خجسته و عید غدیر ثانی و روز شادی و سرور اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بر شما هم مبارک.


یا علی مدد.
۰۹ دی ۹۳ ، ۲۳:۳۵ لعنه الله علی من عاداک یاعلی ع
سلام علیکم

ممنونم از حضورتون...
التماس دعا

لعنت بر عمر
یاعلی ع
پاسخ:
علیک سلام

خواهش میکنم

سرافراز کردید...

یا علی مدد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
EmamNaghi