آیا می دانید ناصبی کیست ؟
شیخ صدوق در کتاب معانی الاخبار ص 365 روایتی نقل می کند که امام صادق علیه السلام به این سوال پاسخ می گویند.
معلّی بن خنیس می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود:
ناصبی (دشمن اهل بیت علیه السلام) کسی نیست که با ما آل محمّد عداوت و دشمنی داشته باشد ؛ زیرا تو کسی را پیدا نمی کنی که بگوید من نسبت به محمّد و آل محمّد بغض و کینه دارم ؛ بلکه ناصبی آن کسی است که با شما دشمنی کند ، در حالی که می داند شما ما را دوست دارید و از دشمنانمان بیزاری می جویید. همچنین آن حضرت فرمود : هرکس دشمن ما را سیر کند مانند این است که دوست ما را به قتل رسانده است.
شیخ صدوق مانند این روایت را در کتاب ثواب الاعمال ص 207 با سند دیگری می آورد .
برقی در کتاب المحاسن ج 1 ص 185 روایتی به نقل از ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند :
ابوبصیر می گوید : به امام صادق علیه السلام عرض کردم : هر کسی که با علی علیه السلام دشمنی کند با پیامبر خدا صلوات الله علیه دشمنی کرده است .
فرمودند : آری بخدا قسم و هرکس با تو دشمنی کند . با تو دشمنی نمی کنند مگر به خاطر این دین مانند این است که با پیامبر خدا دشمنی کرده اند .شیخ کلینی در کتاب کافی جلد 7 ص 235 می آورد :
عبدالله بن مغیره می گوید به امام رضا علیه السلام عرض کردم : من دو همسایه دارم که یکی از انها ناصبی است و دیگری زیدی مذهب و ناچارم که با یکی از انها معاشرت داشته باشم ، کدامیک ترجیح دارد ؟
فرمودند : ان دو یکسانند . هر کس که ایه ای از کتاب خدا را انکار کند ، اسلام را بی ارزش انگاشته و به ان پشت نموده و او منکر تمام قران و پیامبران است .
سپس در ادامه می فرمایند : این نصب و دشمنی با تو است و این زیدی با ما دشمنی کرده است.
علامه مازندرانی رحمه الله در شرح اصول کافی ج 12 ص 320 در شرح ( إن هذا نصب لک وهذا الزیدی نصب لنا) می نویسد :
شخص زیدی هم ناصبی است زیرا امامش را رد کرد و امامش را نپذیرفت از این رو با راوی نصب و عداوت کرده است .
می توان این روایت را اینگونه توجیه کرد که این قضیه شخصی است به قرینه اینکه امام علیه السلام از اسم اشاره هذا برای او استفاده کردند و نصب متوقف بر علم به رفض امامت است و زیدی عالم به رفضش نیست .
دوست دارم یه شب جمعه
صبح گرددبه رسم خوش عهدی
ناگهان بشنوم ز سمت حجاز
نغمه خوش " انا المهــــــــدی"" اللهـــــــــــــــم عجل لولیک الفـــــــــــــــــــرج "