یک دنیا پدر ...

وجِئنَا ببِضَاعة مُزجاة ...

وجِئنَا ببِضَاعة مُزجاة ...

یک دنیا پدر ...

و خدا خواست که یک عمر نبیند، یعقوب...
شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد...

پيوندها


در صدر اسلام و دوران حکومت خلیفای اول، دوم و سوم، عدم بیعت با خلیفه را خروج از اسلام تلقی و تبلیغ کردند، اما همین که نوبت به حکومت حضرت علی علیه‌السلام رسید، عدم بیعت نوعی شجاعت محسوب شد. در میان این شجاعان، پسر خلیفه‌ی دوم به نام «عبدالله بن عمر» به خاطر نام و سابقه‌ی خلافت پدرش زبانزد بود. او در تمامی 5 سال حکومت آن حضرت، حاضر به بیعت نشد (1)و می‌گفت: هنوز دارم فکر می‌کنم و تصمیم نگرفته‌ام. تا آن که پس شهادت ایشان و گذشت چند دهه، جلادی به نام «حجاج بن یوسف» والی شد. وی قتل عام بسیاری کرد و حمام خونی به راه انداخت. یاران و شیعان علی (ع) و به ویژه سادات را سر سفره غذا گردن می‌زد و سپس فلزی داغ بر رگ‌ها می‌چسباند تا خون خارج نشود و شهید دست و پا بزند و می‌گفت: حالا به اشتها آمدم، غذا را بیاورید.
عبدالله بن عمر که شدید وحشت کرده بود، شبانه به خانه او رفت و با اصرار و التماس به محضرش رسید. او که مشغول عیش و نوش بود، پرسید: برای چه این وقت شب مزاحم شدی. گفت: ای خلیفه‌ی خدا! آمده‌ام بیعت کنم. حجاج گفت: شبانه؟! خوب صبح می‌آمدی. پاسخ داد: قربان، اگر تا صبح زنده نمانم، جواب خدا را در قیامت چه دهم؟! حجاج هم برای تحقیر بیشتر او گفت: حال ندارم بلند شوم و دست بدهم، با پایم بیعت کن
و پایش را به سوی او دراز کرد. او شصت پای حجاج را بوسید و پس از حمد و خوشحالی از حصول توفیق بعیت، خارج شد. (2)و از آن پس معروف شد که «هر کس با دست علی (ع) بیعت نکند، عاقبت با پای حجاج بیعت می‌کند».
1-چندین نفر با علی بن ابیطالب علیه السلام در زمانی که به عنوان خلیفه انتخاب شد بیعت نکردند. افرادی از قبیل: قدمه بن مظعون. عبدالله بن سلام. مغیره بن شعبه. عبدالله بن عمر. سعد بن ابی وقاص. صهیب. زید بن ثابت. اسامه بن زید. کعب بن مالک
 لم یباعه قدامة بن مظعون وعبد الله بن سلام ، والمغیرة بن شعبة ، وعبد الله بن عمر ، وسعد ، وصهیب ، وزید بن ثابت وأسامة بن زید ، وکعب بن مالک ، وهرب قوم إلى الشام وهؤلاء یسمون العثمانیة
تذکره الخواص ص
۵۸
2- وفی کثیر من الکتب أن ابن عمر طرق الحجاج لیلا وقال هات یدک أبایعک لأمیر المؤمنین عبد الملک فانی سمعت رسول الله
صلى الله علیه وآله وسلم یقول : من مات ولیس علیه بیعة امام فموته جاهلیة ، فأنکر علیه الحجاج مع کفره وعتوه وقال له : بالأمس تقعد عن بیعة علی بن أبی طالب وأنت الیوم تسألنی البیعة من عبد الملک بن مروان ؟ یدی عنک مشغولة لکن هذا رجلی
در میزان الاعتدال آمده است که او با برخی بیعت نکرد اما با عبدالملک بن مروان بیعت کرد.
سیر أعلام النبلاء
۳ : ۲۳۱
واصبهانی به نقل از مجمع الزوائد
۷ : ۱۱۷



موافقين ۲ مخالفين ۰ ۹۳/۰۵/۲۲
امیر مهدی

نظرات (۵)

۱۰ شهریور ۹۳ ، ۱۰:۳۹ محمدرضا فلاح
سلام علیکم
مفید بود
موفق باشید
پاسخ:
علیک سلام دوست خوبم


ممنون

یا علی مدد.
سلام 
یه چیز دیگه که الان دیدم خدمتتون عرض کنم: در مورد همین عکس (من کنت مولا...) من اینو از اینتزنت گرفتم و آدرسمو زیرش گذاشتم و تو وبم قرار دادم و الان دیم که شما هم گذاشتین. فقط خواستم بگم فک نکنین از وب شما بر داشتم و آدرس عکسو عوض کردم چون هر کسی با دیدن این عمل ناراحت میشه.
یاعلی(ع)
پاسخ:
علیک سلام

اختیار دارید
اگر هم از وبلاگ من برمیداشتین خوشحال هم میشدم

اشاعه ی کلام اهل بیت علیهم السلام و اسامی آن بزرگواران هدف ماست، لطفا ما رو در  هدفمون یاری نمایید

موفق باشید و سعادتمند زیر سایه ی وجود ذی جود حضرت ولی عصر روحی فداه
یا علی مدد
۲۴ مرداد ۹۳ ، ۱۳:۴۳ زهـــــرا و فریـــــده و فاطـــــمه
آقای من!

مولای غریب و تنهای من!

پدر مهربان اهل عالم!

می خواهم غربتت را حکایت کنم؛غربتی که دوازده قرن است ریشه دوانیده؛غربتی که اشک آسمان و زمین را جاری ساخته؛ غربتی که حتی برای برخی محبانت،غریب و ناشناخته است؛ غربتی که اجداد طاهرینت پیش از تولد تو بر آن گریسته اند.

من از تصویر این غربت و غم ناتوان ام.

از آنانی بگویم که خاطر شریف تو را می آزارند؟

از آنها که دستان پدرانه و مهربانت را خون ریز معرفی می کنند؟

از آنها که چنان برق شمشیرت را به رخ می کشند که حتی دوستانت را از ظهورت می ترسانند؟

از آنها که تو را به دور دست ها تبعید می کنند؟

از آنها که تو را دست نیافتنی جلوه می دهند؟

از آنها که به نام تو مردم را به دکه های خویش فرا می خوانند؟

از خود آغاز می کنم که اگر هر کس از خود شروع کند،امر فرج اصلاح خواهد شد.

می خواهم به سوی تو برگردم.یقین دارم بر گذشته های پر از غفلتم کریمانه چشم می پوشی؛می دانم توبه ام را قبول می کنی و با آغوش باز مرا می پذیری؛می دانم در همان لحظه ها، روزها و سال های غفلت هم،برایم دعا می کردی.

من از تو گریزان بودم؛اما تو هم چون پدری مهربان،دورادور مرا زیرا نظر داشتی آقای من،مولای من،یاورمن … العفو … العفو!

تعجیل در امر فرج مهدی فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
صلوات
پاسخ:
سلام

ممنون از متن زیبا و پراز محتوای شما...

التماس دعا

یا علی مدد.
۲۳ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۰۰ وبلاگ زهرا ریحانه النبی
بسم رب المهدی روحی فداه

کسی که ولایت امام زمانش رو نپذیره و در رفتارش اونطور که شایسته ی یک شیعه ست ، عمل نکنه ، عاقبتش . . . . . . . . خدایا عاقبت همه رو ختم به خیر کن . . . آمین !


یا زهرا سلام الله علیها
۲۲ مرداد ۹۳ ، ۱۳:۱۷ من سگ کوی زینبم
اگر عشق حسین بن علی سنگ محک باشد

نه می افتیم از اصل و نه می بینیم غارت را 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
EmamNaghi